LITE TIPS

God mo..förmiddag!
Har precis ätit en sen frukost och tänkte dela med mej av lite tips till er.
Min frukost består vanligen av gröt gjord på 0,5 dl havregryn, 1 msk psylliumfrön, ca 15 g solrosfrön, en liten klick äppelmos och en klick ekologisk smör. Till detta äter jag även ett kokt ägg. Grötportionen är något mindre än en "vanlig", vill fortfarande slimma till mej lite mer.
Men, åter till smöret; det är superbra att ta en klick i gröten då detta ökar på förbränningen och ger extra mättnadskänsla. Frukosten ska hålla dej pigg i minst 3 timmar efteråt, gör din det? Gör den inte det kanske du behöver mer protein i måltiden, eller mer kolhydrater, alla är olika. Håller du dej mätt på frukosten i minst 3 timmar minskar risken för att överäta resten av dagen.
Men se för guds skull till att äta mellanmål också, annars får du dom där blodsockerdiparna du verkligen inte vill ha!

Bra mellanmål kan vara:
  • ett (halvt) äpple + en näve nötter
  • keso + bär
  • en halv avokado + 2 skivor kalkon


 


Kommentarer
Postat av: Räven

Nä fyfan vad god gröten låter. Det blir inte för mycket kolhydrater då? Nu vill jag ha gröt :(



Klarar inte riktigt av att äta avokado bara som avokado men keso är fint, bär brukar jag äta till frukost med lite fil och psylliumfrön. Annars kör jag rätt hårt på skivrester till allt möjligt. Borde kunna fungera bara som mack-substitut, en lagom tjock skiva skivrest(/kassler typ) med lite sallad och gurka på, eller så.

2010-01-06 @ 13:02:32
URL: http://rodrav.wordpress.com
Postat av: Räven

Ahaa. Jag har lite svårt att flyta emellan så att säga, drabbas lite av kolhydratsfobi när jag försöker utesluta dem, kanske är ett rätt vanligt rookie-misstag haha :) Önskar jag kunde äta ägg oftare men jag avskyr verkligen äggula, brukar göra omelett på äggvita men ibland får jag inte ner något alls som ens har tittat åt en stekpanna :P



Åt mycket tonfisk till frukost förut, tonfisk + gräddfil + citron + lite ingefära, skitgott, men nu har jag ingen hemma och jag orkar fan inte ta mig till en större affär än närbutiken, haha!



Det ska jag testa, med avocado alltså, mitt största avocadoprob är nog att jag aldrig känner rätt på ifall de är mogna eller inte.



Jo, det är grymt! Sen är det jättebra till typ skinksallad, kgpriset jag hittat här är strax under 50 spänn och det är ju inte helt fel.

2010-01-06 @ 14:38:42
URL: http://rodrav.wordpress.com
Postat av: Sara U

Gröten ser hur god ut som helst! Wilhelm äter typ en sån portion PLUS smörgås till frukost ;)

2010-01-07 @ 20:57:07
URL: http://sarau82.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0